9.1.09

From XXXL to XL: Part VI

"The Secrets: Part II"
(Caution: The writer is just a full time housewife, please consult your doctor if you want to follow any diet plan)

A bit more info on calcium
Baca Diari Tini tadi, berkaitan kulit telur mengandungi kalsium. But then, baca komen2 yang ditinggalkan macam semua tak sudi jer 'meratah' kulit telur tu..Don't worry guys, jom kita pakat2 meratah daun kaduk.

Ini yang saya terbaca berkaitan dengan daun kaduk. Rupa-rupanya daun kaduk mengandungi kalsium yang tinggi iaitu sebanyak 446mg bagi setiap 100g. Cepat2 saya menelefon my Umi untuk mendapatkan pokok kaduk untuk ditanam dilaman rumah saya. Masa raya puasa hari tu, saya berjaya membawa pulang pokok kaduk. Errk..pokok kaduk tersebut masih lagi tertanam di dalam satu plastik bersama-sama ulam raja, pegaga dan pokok hiasan yang saya sendiri tak tahu apa namanya..teehee...

My Next Step
Dalam dok berdiet kalsium, terdengar pulak cerita madu.

Alkisah Madu
Cerita ini saya terdengar di corong radio semasa di dalam perjalanan pulang dari mengambil anak2 saya pulang dari sekolah. Ceritanyer begini...

Satu hari, rasanya di German, di satu ladang ternak lebah, seekor tikus telah terjatuh di dalam madu dan mati. Mereka membiarkan tikus tersebut berada di dalam madu selama 3 tahun dan menakjubkan sekali, tikus itu tidak mereput!

Rupa-rupanya di dalam madu ada something call as propolis yang menghalang bakteria dan virus dari memasuki badan tikus tersebut. Selepas mendengar citer ni, saya terus mendapatkan madu.

Ini pula kajian yang telah dibuat ke atas madu:

Dr.W.G.Sacket, Microbiologist dari Colorado Agriculture College Fort Collins.
Kuman demam kepialu mati dalam masa 48 jam. Kuman A dan B Typhosus mati dalam masa hanya 24 jam. Organisma yang menyerupai Typhoid Bacillus mati dalam masa 5 jam. Kuman-kuman yang menyebabkan pneumonia kronik mati pada hari keempat. Begitu juga bakteria-bakteria yang menyebabkan penyakit seperti peritonitis, pleuritis dan bisul bernanah. Sementara cirit-cirit mati dalam masa 10 jam selepas dimasukkan ke dalam madu.

Honey: Medicine of the Quran (Part I)
Honey: Medicine of the Quran (Part II)

Kita semua tahu sebenarnya madu mempunyai banyak khasiat, malahan kisah lebah ada disebut di dalam Al-Quran.

Firman Allah: (Al-Nahl: 68 & 69)
Maksudnya:
Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia", "Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan"

Saya suka baca cerita berkaitan madu disini. Very interesting facts!

Di antara khasiat madu yang ingin saya kongsi bersama: (saya cuma highlight yang berkaitan dengan masalah keluarga saya...)
1. Membantu mengurangkan berat badan
Since saya dalam usaha mengurangkan berat badan, madu juga dikatakan boleh membantu memecahkan lemak.

2. Melegakan sakit tekak/batuk
Pernah Syafiq dan Iman mengalami batuk yang agak berpanjangan. Ubat batuk yang diberi pula tidak berkesan. Saya memberi kedua2nya ½ sudu kecil madu sekali sehari selama 3 hari kepada anak2 saya. Alhamdulillah, batuk mereka hilang. Saya dan hubby juga melakukan perkara yang sama sekiranya kami mengalami batuk berpanjangan, alhamdulillah memang berkesan.

Masa kasi madu kepada Iman, anak bongsu kami yang ketika itu belum mencecah satu tahun, saya tak baca lagi bahawasanya madu tidak boleh diberi kepada bayi yang kurang dari setahun.

3. Awet muda
Part nie mesti orang perempuan suka...
Bapa perubatan moden, Ibnu Sina pernah mengatakan:
"Sekiranya kamu ingin mengekalkan kemudaan(awet muda),maka makanlah madu lebah

4. Berpotensi untuk merawat asthma dan eczema.
Since keturunan kita ni ada kedua2 penyakit ni, mungkin boleh try madu.

5. Detox
Rasulullah s.a.w. mengamalkan meminum air sejuk (bukan air dalam peti sejuk! sebaliknya air pada suhu bilik) yang dicampur madu sebelum makan apa-apa pada waktu pagi. Sebenarnya amalan ni telah dikenal pasti memberi kebaikan lebih kurang macam detox iaitu:
1. Menghilangkan kahak/lendir pada tenggorok.
2. Mencuci perut.
3. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal di dalam perut yang tidak dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar.
4. Menghilangkan senak perut dan sedu.
5. Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati.

More info on honey here! And a simple and excellent explaination on benefits of honey here!

Carilah madu lebah yang asli, saya pun tak tahu madu lebah asli macamana. Cuma yang saya tahu terdapat dua tempat yang sememangnya mempunyai ladang ternak lebah secara besar2an. Satunya di Melaka, kalau tak silap bersebelahan dengan Taman Rama-rama. Satu lagi di Cameron ... rasanya. Tak sure jugak.. Saya pernah beli di kedai-kedai biasa tapi tak tahulah asli ke tak. Saya pernah terbaca, sekiranya madu yang dibeli tidak asli, agak merbahaya untuk diberikan kepada kanak-kanak kerana dikhuatiri mempunyai kandungan gula yang tinggi.

Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa meminum madu di pagi hari selama tiga hari setiap bulan, nescaya ia tidak terkena penyakit yang berat"
(Riwayat Ibnu Majah melalui Abu Hurairah r.a.)

Rasulullah SAW juga bersabda:
"Gunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur’an."
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

Di samping mengikut sunnah Rasulullah SAW, kita juga dapat mengamalkan kehidupan yang sihat. Jomlah kita sama-sama amalkannya...

16 comments:

Ummu Auni said...

adeh, nak cari madu asli tu la, camne nak tahu..selalu beli kat kedai dah siap gitu dah...

aida said...

madu asli ada aini, kat office ku.. ada orang asli dtg jual, nanti kalau dia dtg sini, saya beli.. rm 20 ke satu botol

nida said...

ua...k.ida pun try n error gak aini, still tak tau camne yg asli

aida...wah! best gitu... special delivery from org asli lagi...

Fattytini said...

daun kaduk? me tak makan daun-daunan hehehe.

madu ek? but itulah tu, susah nak cari madu asli. madu yang ada di pasaran lagi membahayakan kesihatan adalah! too much of sugar to create artificial sweetness.

aida, aku pon nak oda satu botol kay?

nida said...

tini...dulu k.ida pun x suka jadi herbivor ni, ni due to sayur masa kat mrsm dulu ada bau yg mengurangkan selera k.ida, same thing kalau kat kedai2... tapi, kalau masak semdiri k.ida boleh makan, bukan sedap masak tapi boleh masak ikut cara yg kita suka..
ulam2an tu cicah2 la dgn budu, pasti terangkat!

Ummu Auni said...

kak da, daun kaduk tu bnyak ke? bukan apa buat makan macam cara di kampung mok, terangkat cicah gula nisan, udang kering, kacang tanah, cili bawang, pergh terliur ni

Ummu Auni said...

kalau aini gi rumah kak ida, nak ambil daun kaduk, dan try tanam boleh ker?

nida said...

ua..aini nih buat kecur air liur ajer..tak bykla aini, dari balik lepas raya sampai loni dok dalam plastik tu jer..tapi ada plan, nak tanam elok2 nanti..erk bila entah..

nida said...

ua...boleh, nanti k.ida biak2an dulu ye

Fattytini said...

ini tips memilih madu from my mom. cuba tonggeng botol madu tu. kalau bergerak dengan pantas, probability madu sebenar agak tinggi. kalau slow melow je, maksudnya nampak mcm pekat, mungkin banyak ditambah gula. satu lagi ujian yang boleh dibuat, bubuh dlm peti ais, bukan freezer kay? kalau mengeras, banyak gula la gamaknya tu.

nida said...

tini...thanx for the tips..

Ummu Auni said...

wah tukar template baru nampak, cun!

aida said...

ok kalau orang asli tu datang sini, kan ku beli 3 botol

nida said...

ua...ha..a, x taulak semua mak nenek ilang kalu tukar template...dgn blog list habis ilang..terpaksalak taip add satu2 balik

Ibu WA Alim said...

Best la cite Ida ni..byk betul nampaknya khasiat madu ni..mmgla penah dgr org ckp..tp tak tau terperinci mcm ni..dgn Detox2 lagi..

AChik mmg taruk madu dlm peti sejuk utk uji keasliannya..kalu membeku tandanya ditambah gula..kalu tak maknanya asli..satu lagi kalu semut tak urung..tandanya asli jugak..

Daun kaduk tu..rumah Cy dah jadi semak dan Cy dah buang..mana tau byk Ca camtu..masih ada lagi la kalu sapa2 nak benih..cepat merebak pokok tu..kalu Da tanam kat laman da yg luas tu tentu blh supply ke pasar mlm/restaurant yg jual daun kaduk ala resepi Thailand tu..ataupun blh hantar kilang..saring dia punya Ca..

Hm..nampak canggihla pulak template baru ni..

nida said...

IWA...hahaha...ada gak rasa nak buat perusahaan pokok kaduk besar2an di zaman ekonomi meleset ni...tq tips madu tu...