30.4.08

My Little Angels

A black cat
My eldest son, called Abang, is 6 years old. One day, he asked me to help him with his Jawi homework. I saw that he coloured his cat black, I can't even see the face of the cat. So, I asked him, "Why did you colour your cat black?". He goes like this "What is this? This is a cat. This is a big cat. This is a black cat." "Ha.." he said. It's from his english book that he memorised. Once, when he brought back his english book, I did glance through, all started with "What is this? This is a ..." . "Oh...ok", I said, respecting his choice of colour.

I'm not much of a cook
Just after confinement, I had a very busy schedule(my little baby cries a lot at that time), I only manage to fry chicken or fish to my children everyday for their lunch. After some time, I noticed that they didn't touch their rice anymore. Well, I thought, maybe I should change the menu. With all difficulties, I did manage to cook ayam masak tomato. Jat, my second son, came back from his kindergarden and asked "What's for lunch, mama?". I proudly show him the dish that I cooked and cheerfully said, "Ayam masak tomato". Excitedly he said, "Nenek cook for us, mama. When did nenek send us the food?". I was stunned and speechless. Nenek is my mother-in-law, she's an iron chef!

On other occasion, Umi, my mother, called Nek Mi by her grandsons, never miss making teh susu every morning. Back in KL, Abang and Jat insisted me to make teh susu. When they tasted my 'teh susu', Jat said, "Nek mi pandai buat teh susu".

We use to say that "Mom is the best cook". I'm in doubt now with my kids ...

11 comments:

Yasmin's Mummy said...

Kids.. they say the darnest thing, and with a straight face at that.
Not much of a cook? I know someone who's worse than you, if that's any consolation :p

Ummu Auni said...

eh, eh, sama lah kita. modern mum doesn't cook, i suppose :P

aida said...

hahahah.. ok la, kita buka kelab ibu tak pandai memasak, ok tak :P

nida said...

yasmin's mummy...i'm ok...'kalih doh'...my hubby n mok cakap pegila belajar with my MIL, I..hmmm... bodoh sombong...he..he..

ummu auni...yela modern mom...dulu kat MRSM, x de lak kelas masak2 cam sekolah2 luar, they should equip la, in case somebody end up like me, SAHM..at least dapat jadi profesional SAHM..

aida..good ideala...oops by the way, bila baca your b/f story tu, bersemangat kembali to pump siang hari, nipun baru lepas pump. K.ida ni lack of support, in fact rasa nak print your story n use that as my moral support, tp my printer x de ink lak....

Ibu WA Alim said...

Kalau nak buka kelab ibu tak pandai memasak, CY nak buat cadangan : CY la jadi pengerusinya! Kan CY ni tak de keje dan memenuhi kriteria kelayakan ibu yg tak pandai masak tu..
Cadangan mok dan hubby tu ikhlas tu, mesti dtg dr sudut hati nye, elok la diikut mana2 yg berkesempatan..
Kalau betulla 'bodoh sombong', belajarla secara dia tak perasan Da belaja dgn dia, tp kalu dia perasan pun tak pa kot sbb dia mesti proud menantu appreciate her skill. Bukan begitu?

nida said...

ibu wa alim..masa anak 2 dulu, selalu gak tolong MIL masak2, masa tu jeling2 gak. Sekarang ni dah dok dekat umah MIL, pi kejap2 jer..jfif

Malula CY, adik ipar yang pompuan tu lagi pandai masak termasuk kuih muih tradisional.....

Ibu WA Alim said...

Malu kenala belaja, lainla kalu tak malu mcm CY ni..
Paling sene Da mula dgn buat nonde. Tau nonde? Onde2 la. Takke tak tau buat, sene jah tu..
Lepah tu Da buat kepek idung, sene jugak, bancuhan dan cara serupa dgn buat nonde, terbalik sikit2 je..
Lepah tu Da buat bute nako, lbh krg jugak, tunge tebalik tunge tebalik jadila..
Pengat pise dgn sira pise lagi sene, hrp ada ore suka make jah..

Ibu WA Alim said...

Bakpola CY takleh tubek sene2 dr Da punya comment skrin ni..kena close terus tube sapa luar nun..ayya!

nida said...

Ibu WA Alim...he..he..he..suka baca yang CY tulis, ceria rasa hidup ni...

Ibu WA Alim said...

Cy pun suka dgn Cy punye stail..hehe..mmg Cy suruh Da buat blog pun utk menceriakan hidup Da..mace la..ke suko tu, buleh communicate, menghilangkan kesunyian/kebosanan wp tak sunyi sbnrnya..at least tak la rasa lonely/berjauhan dr keluarga..jimat duit phone lagi..

Ibu WA Alim said...

Adu la, asa nak tubek jah, kena tutop terus comp.. bakpo Da? Da set guano comment skrin ni..?